مصري فيت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نامل ان تكون في اتم صحه وعافيه
مصري فيت

منتدي لعلوم الطب البيطري وما يشملها

اضرار ارجل الدجاج للقطط والكلاب

شاطر

admin
    Admin

المساهمات : 2529

اضرار ارجل الدجاج للقطط والكلاب

مُساهمة من طرف admin في الخميس فبراير 27, 2014 4:46 pm

اضرار رجول الفراخ والرؤوس لصحه الكلاب والقططf
    من ‏‎Kareem Abd El-aZiz‎‏ في ‏‏20 مايو، 2013‏، الساعة ‏10:35 مساءً‏‏
    ماهو الخطر فى رجول الفراخ والروؤس والعظم المطهي اولا الكلاب والقطط من اكلي البروتينات .. يعني اللحوملحمه .. فراخ .. سمك وبعض الناس بتسترخس وتجيب رجول وروس فراخ لانها رخيصه ومتوفره وفاكرين ان دا اكلهم الطبيعي عايز اسئل سؤال فين البروتين اللي محتاجه الكلب فى الرجول والروس ؟ بالعكس الرجول والروس حتي لو فيها حتت لحم بتكون بسيطه اوي اقل من احيتاج الحيوان ليها .. والباقي بيبقي جلد وعظم والكلاب طبعا مش بتمدغ الاكل زيينا كابشر الكلاب بتكسر وتبلع من غير ندغ ف بالتالي اثناء البلع طبيعي يحصل تجريح للامعاء بسبب العظم .. ولو ربنا ستر وماعملش حاجه ف المعده وجود العظم المستوي ف المعده مش بتهضم وبيفضل متراسب فى المعده وبيعمل فشل على المدي البعيد ولو خرج مع البراز بيجرح فتحت الشرج .. وبيعمل نزيف ولو ربنا ستر فى كل دا .. والكلب صحته كويسه ومفيش اضرار حصلت مع الوقت هيجيله ديدان بسبب العظم يبقي انا ليه اغامر بحياه كلبي عشان بسترخس دا غير ان الكلب جسمه بيحتاج خضروات ونشويات يعني مينفعش يعيش على اللحوم بس او رجول الفراخ وبس الحل وبرضو بنفس تكاليف الرجول ممكن نعمل جدول نجيب كيلو لحمه مفروم مجمده ونص كيلو من كل نوع جزر .. بطاطس .. فاصوليا خضرا او بسله .. كوسهوكيلو رز ونسلق كل دا مع بعض .. ونحطهم فى علب بلاستيك زي بتاعت الكشري او اكياس بلاستيك .. وتتشال ف الفريزر .. وكل يوم نطلع كيس او علبه ونسخنها ونقدمها للحيوان بتعنا صدقوني هتفرق معاه كتير .. وخصوصا لو لسه فى مرحله النمو اخر حاجه عايز اقولها حيوانك الاليف .. امانه فى رقبتك وهتتسئل عليه قدمله اكل يفيده ويفيد جسمه .. عشان ماتندمش عليه مستقبلآ
    منقول

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس يناير 18, 2018 11:12 pm